I Østbyens børnehuse er vi uddannet i Herningmodel Dagtilbud.
Herningmodel Dagtilbud har til formål at skabe udviklende og inkluderende læringsmiljøer i daginstitutioner og styrke professionalismen hos det fastansatte personale. Den faste personalegruppe gennemgår den samme uddannelse for at sikre effekten i form af fælles sprog og fælles tilgang til børnene i praksis.
Herningmodel Dagtilbud er bygget op omkring ” De Utrolige År” (DUÅ) – Dagtilbud, suppleret med en analysemodel inspireret af LP (Læringsmiljøer og Pædagogisk analyse) samt undervisning i systemisk teori.
Uddannelsen er meget praktisk orienteret, hvor deltagerne får en ”værktøjskasse” inden for de givne principper.
Herningmodel dagtilbud har fokus på:
- Trivsel
- Læring
- Børnefællesskaber
- At udvikle kulturen i institutionen
- At øge børns emotionelle, sociale og kognitive færdigheder
- At styrke pædagogernes kompetence i forebyggelse og håndtering af adfærd samt kompetence i ledelse af en børnegruppe
- At styrke det positive samarbejde mellem institutioner og hjem
- At styrke det fælles sprog
- At styrke relationskompetencer barn-barn, fagperson-barn, fagperson-forældre,
- og kollegaer
- At øge fagpersonens problemløsningsfærdigheder og evne til at sætte grænser på en hensigtsmæssig måde
- At fremme arbejdet med følelsesmæssige og sociale kompetencer
- At arbejde målrettet og systematisk med pædagogisk praksis ved hjælp af udviklingsplaner og analysemodeller
- At erhverve sig praktiske pædagogiske værktøjer