Herningmodel Dagtilbud

I Østbyens børnehuse er vi uddannet i Herningmodel Dagtilbud.

Herningmodel Dagtilbud har til formål at skabe udviklende og inkluderende læringsmiljøer i daginstitutioner og styrke professionalismen hos det fastansatte personale. Den faste personalegruppe gennemgår den samme uddannelse for at sikre effekten i form af fælles sprog og fælles tilgang til børnene i praksis.

Herningmodel Dagtilbud er bygget op omkring ” De Utrolige År” (DUÅ) – Dagtilbud, suppleret med en analysemodel inspireret af LP (Læringsmiljøer og Pædagogisk analyse) samt undervisning i systemisk teori.

Uddannelsen er meget praktisk orienteret, hvor deltagerne får en ”værktøjskasse” inden for de givne principper.

Herningmodel dagtilbud har fokus på:

• Trivsel
  • Læring
  • Børnefællesskaber
  • At udvikle kulturen i institutionen
  • At øge børns emotionelle, sociale og kognitive færdigheder
  • At styrke pædagogernes kompetence i forebyggelse og håndtering af adfærd samt kompetence i ledelse af en børnegruppe
  • At styrke det positive samarbejde mellem institutioner og hjem
  • At styrke det fælles sprog
  • At styrke relationskompetencer barn-barn, fagperson-barn, fagperson-forældre,
  • og kollegaer
  • At øge fagpersonens problemløsningsfærdigheder og evne til at sætte grænser på en hensigtsmæssig måde